Sant Jordi, el lliure mercat i el regnat del consumidor

En economia no es poden dur a terme experiments reals per la impossibilitat de traslladar els resultats d’una societat a una altra, o de simplement realitzar una determinada “prova” sense tenir el perill de patir o generar immenses pèrdues de capital i benestar. Però hi ha ocasions en les quals es poden observar certs fenòmens que es poden utilitzar com a experiment.

Durant tot el dia del 23 d’abril, la diada de la rosa i el llibre a Catalunya, i especialment a Barcelona, és on podem observar un dels mercats més lliures que hi ha a Espanya. En primer lloc posem atenció a la regulació que té aquest mercat. Encara que la producció agrícola i en aquest cas la floricultura està clarament intervinguda, la importació de roses, moltes d’elles produïdes a l’Àfrica, no té gaires restriccions. La venda de l’importador al petit venedor tampoc té restricció, ja que en la majoria de casos qui compra ho fa a títol personal i no necessita cap mena de permís. Per a realitzar la venta minorista només es necessita sol·licitar una parada gratuïta a l’Ajuntament. Si bé te la situen allà on ells desitgen, a l’hora de veritat tens llibertat per a situar-te allà on tu vulguis sempre que no molestis ningú.

Pel tràmit de la parada no s’ha de pagar res, per tant trobem que l’Estat intervé mínimament en la qüestió comercial. Quins són els impostos que pagaran tots aquests petits venedors? Aquests venedors no pagaran impostos. I no és que sigui una cosa del tot legal, però no es controla en cap moment la quantitat de roses que es venen o es deixen de vendre. A més a més, degut a la mida de les parades, no són grans quantitats de diners les que es mouen a nivell de parada. A l’Estat li suposaria una despesa intentar controlar els beneficis no declarats en la conseqüent declaració de la renda de les persones que han participat en la venda de roses durant un sol dia.

Un mercat on no hi ha traves legals per accedir-hi, ni taxació que en deprimeixi els beneficis, és un mercat lliure. En un mercat lliure el consumidor és el rei. El consumidor que habitualment ja és el que dicta al productor com produir i a quin preu ha de vendre els seus productes, ara es converteix en un dictador amb poder màxim. L’oferta és tan gran que si no li agrada un preu o el producte té algun aspecte decebedor pot anar a la parada del costat, a mig metre de distància, i comprar. Aquest procés de cerca es pot realitzar fins que el consumidor queda completament satisfet amb la seva compra, l’oferta en un mercat lliure és enorme. Al comptar amb una oferta tan gran, el producte ofert es diferencia i millora per aconseguir més vendes. En aquest mercat lliure ens trobem amb una gran varietat de qualitat, presentació i preus.

Precisament en el preu és on trobem la màxima expressió del regnat del consumidor. Es pot comprovar com durant tot el dia els preus de les roses van baixant fins que, si el venedor s’ha passat amb la seva previsió i ha comprat més roses de les que tocaven, ha de baixar el preu de manera fulminant. Una mica més tard de les nou del vespre, conec gent que ha arribat a comprar 10 roses per 5 euros. El preu inicial de les roses sol ser de 4 euros per unitat, arribant al final del dia a la meitat del seu preu.

És ben cert que la temporalitat d’aquest mercat influeix clarament en el preu de les roses, però aquesta temporalitat no ho és tot. Les restriccions en el mercat de la venda de roses per Sant Jordi tindrien uns efectes realment nocius per als consumidors. Si s’haguessin de pagar 100 euros per parada,  fos necessari tenir una llicencia d’autònoms, s’apliqués sobre les roses un IVA del 18% o si els beneficis estiguessin gravats amb impostos, el preu de les roses pujaria exponencialment. Per molta temporalitat que tingui el mercat, el que fa que podem gaudir d’unes roses baratíssimes amb una qualitat realment alta és la llibertat.

.

publicat a liberal.cat

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s